torsdag 15. oktober 2009

First chapter. The Mercedes

Eg og Jogeir Daae Mæland bestemte oss mandag, for at i dag var dagen for å haike til India på lykke og fromme. Til vår store begeistring bestemte Knut strand og Holdt & Sønner AS seg for å donere bort en bil til vårt edle formål, og etter litt pakking og planlegging var vi snart på tur mot det ukjente. Turen ned til fagernes gikk som en drøm, så vi tok turen innom Valdresen for ett raskt intervju før vi reiste videre mot gjøvik for å ta farvell med venner og kjente samt gjøre unna litt handling før vi for alvor begynnte turen på. Men første mål var å komme oss ut av Valdres.

I det vi kjørte ut av Valdres og nærmet oss dokka stoppet vi bilen for å fyre opp vår første seiers-cigar. Men i det samme øgonblink som Jogeir kappet sigartuppen og tente ligtheren hørte vi ett smell og gjentatte flapflapplyder fra motoren mens samtlige lys på dæshen lyste opp vår tilværelse. Etter gode råd fra Vegard Hammerstad satte vi da klampen i bånn for å komme oss til Dokka før bilen døde. Det gikk, men bare såvidt. Innen vi nådde gatelysene inn mot dokka hadde vi mistet både lang og kortlys. lysene på dæshbordet begynte å fade ut og blinklysene var lite sammarbeidsvillige. I det vi rundet hjørnet på den første bensinstasjonen døde også vår motor. '

I Dokka møtte vi på mange trivelige mennesker som prøvde å hjelpe. De fleste erklærte Merca død. Vi trodde også at bileventyret hadde kommet til en brå slutt, men takket være vår hovedsponsor Knut Strand fikk vi ordnet det så Kjell Sirirud ved vekstedet MB-deler skulle gi oss en god rabatt på deler og arbeid om vi møte opp på verkstedet dagen derpå. De hyggelige menneskene som kom for å hjelpe tauet bilen bort for oss. Mens vi fikk overnatte hos en grepa kar ved navn Andre Kallekleiv.

1 kommentar: